Alla inlägg den 18 februari 2009

Av Ankan - 18 februari 2009 22:10

Idag gjorde jag ett ryck när jag kom hem från jobbet. Kakan har frågat flera gånger om vi kan baka någon dag men det har inte riktigt passat men idag slog vi till. Jag gillar att baka och det gör Kakan med men mest gillar hon nog smeten och degen. Hon kan äta halvjäst vetedeg ( fy) och sätta i sig all sockerkakas smet om hon fick och tyvärr tror jag hon har ärvt det efter mig.


När jag gick i högstadiet och kom hem från skolan kunde jag göra en sats sockerkakssmet ( jag lärde mig efter några satser att det var onödigt att ha i bakpulver när den ändå inte skulle gräddas) och sätta i mig allt utan att blinka. Min mamma var inte helt nöjd med mitt val av mellanmål. Hon märkte alltid när jag gjort det fast jag trodde att jag städat bort alla spår. Då förstod jag inte att hon hade koll på allt som fanns i kylskåpet, jag trodde nog att maten kom dit av sig själv :-)


Min mamma har givetvis berättat för Kakan om mina dåliga ovanor på den tiden så nu tror hon att jag ska tycka det är okej att hon att hon sätter i sig halva smeten men det tycker jag inte. Jag får snabbt hälla smeten i formen och in med den i ugnen men jag sparar alltid lite i bunken som hon får skrapa ur och jag kan ta mig en sked jag med :-)


Idag blev det 65 bullar och 2 sockerkakor, så ni är välkomna på fika :-)


// Ankan



Ovido - Quiz & Flashcards