Alla inlägg den 7 februari 2009

Av Ankan - 7 februari 2009 13:08

Min mamma är norska och jag är född i Norge bodde där tills jag var två år sen flyttade vi till Sverige, min pappa (han är som ni kanske förstår inte min biologiska pappa men den ända pappa jag vill ha) brukar säga ibland: - Ni skulle komma hit och hälsa på en helg men ni har inte åkt hem än och det är  snart bara 38 år sen :-) Jag och mamma kanske har slagit något världsrekord i att hälsa på någon längst!


Det blev bara 3,4 km på skidorna, kände av träningsvärk i både armar och vader från torsdagen och fredagens träningar. Jag ska väl inte säga att jag har åkt skidor, jag har hasat fram på skidorna, har ingen teknik alls men hur som helst så blev det en liten vända ialla fall och jag blev faktiskt lite svettig med. När jag kom hem ställde jag skidorna kvar lite nonchalant framför huset så folk som åker förbi ska tänka, där bor det nog en sportig tjej som vart åkt skidor :-) Soffpotaisen kanske också går förbi, hon visste nog inte ens om att jag hade ett en par skidor i källaren.


Ikväll ska jag prova ett nytt recept som jag fått av en kompis, lägger ut det här i fall ni har idé torka på lördagsmaten. Har bjudit hem brosan i stan med sambo och mor och far i kväll, det blir mat och melodifestival.


Fläskfilé med rosépepparsås!
 
500 gr fläskfilé
1 lök
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 vitlöksklyftor
2 msk worchestershiresås
2 tsk soja
5 msk chilisås
smör till stekning
rosépeppar
 
Blanda i en skål: grädde, creme fraiche, vitlök, worchestershiresås, soja och chilisås - ställ in i kylskåpet.
 
Skiva upp fläskfilén (1,5 cm) och stek hastigt på båda sidor. Ta upp filén och stek den finhackade löken i samma järn (tillsätt lite smör). Slå över blandningen från kylen och låt sjuda 5 minuter. Tillsätt filén och sjud ytterligare 5 minuter. Strö över grovkrossad rosépeppar. Servera med hasselbackspotatis och smörkokt sparris.
 
Sparrisen kanske är lite överkurs:-)


Fridens!

// Ankan 


Av Ankan - 7 februari 2009 09:33

Nu har jag käkar frukost och sitter här i långkalsonger och tröja och skriver, det lät väl också som en sexig klädsel :-)

Ska åka ner till sportaffären och fixa min ena stav, den där remmen som man har handen i har spårlöst försvunnit så det måste fixas till innan jag ger mig iväg. Ska åka hem till min ena lillebror som bor i stan, utanför där han bor är det en tjärn som det går längdspår runt som är 3,4 km, börjar med ett varv men jag har siktet inställt på 2. Återkommer med rapport senare under dagen.


Ringde hem till min lille lillebror som bor i Stockholm och bestämde en helg när jag och Kakan kunde komma och hälsa på så jag får träffa nya tillskottet i familjen som redan hunnit bli snart en månad ung. Kakan har träffat dom, hon följde med mormor och morfar dit den helgen jag var i Sälen men som sagt jag har inte vart där och jag längtar efter att få se bebisen och träffat storebror som är  två och ett halvt år. Försökte prata med honom i telefon idag men det gick så där så här lät det: - Hej det är faster, Hej fater, vad gör du? - Inget ska äta frukost snart, vad gör du ? - Lyssnar på musik och sen blev det ett klick i örat. Jag ringde upp igen och brosan svarade och vi pratade lite sen ville storebror prata igen, han sa bara hej sen hörde man hur han började knappa med knapparna på telefonen men brosan fick tag i luren innan han la på och sa - Vi har inte lyckats helt med uppfostran vad det gäller telefonetikett än, det roligaste han vet är att lägga på luren i örat på folk. Längtar efter dom alla och nu är det bestämt att vi åker dit om 2 veckor.


Nähä gott folk, nu hör jag hur skidspåren lockar på mig.


// Ankan


Ovido - Quiz & Flashcards