Direktlänk till inlägg 1 februari 2009

Idag dök husmor upp!

Av Ankan - 1 februari 2009 20:36

Igår var ju hustomten här och grejade och idag dök husmor upp, nej det var inte min mamma som kom utan det var husmor i mig som dök upp och gjorde ett långkok så vi kunde äta en riktig söndagsmiddag en sådan som man fick när man var liten, det blev kalops och det var riktigt gott! Kanske ska slå till med en söndags stek nästa helg, Kakan älskar när hennes pappa gör det så jag kanske ska imponera på henne och göra det jag med, hon tror nog att det bara är pappor som kan göra det.


Idag var jag, Kakan och hennes kompis och tittade på Kevin, Alive och Robyn. Dom hade invigning av en ny bilhall i stan och hade lite jippon där nyss nämda personer uppträde och det var gratis hamburgare och tårta. Jag kan inte låta bli att förundras och avskräckas av hur vissa vuxna beter sig på gratis tillställningar, dom är ju som gamar! Jag hörde en pappa som sa till sina barn: -Se nu till att äte er riktigt mätta, ta två hamburgare var så behöver vi inte äta kvällsmat idag! Man tror inte att det är sant men visst är det det. Jag tror att de flesta av oss lär våra barn att man inte ska trängas utan att man måste stå i kö och vänta på sin tur. Hur förklarar man att en tant på 60+ tränger sig igenom hela kön där barnen står och väntar på att få autografer av sina idoler och helt plötsligt står först i kön. Kakan tittade på mig och sa: Men mamma hur kan hon vara först hon stod ju bakom oss nyss? Vad svarar man på det? -Det är precis så där man inte får göra men vissa vuxna har tydligen inte fått lära sig det, vet inte om Kakan var helt nöjd med det svaret.


Var iväg och tränade idag med, har nu tränat 4 gånger denna veckan och jag ger mig själv en guldmedalj, jag är på G!

Man tränar inte för att bli ung utan man tränar för att bli gamal!


Här kommer receptet på kalopsen, den är inte gratis att göra men smakar bättre än alla gratis hamburgare.


Antal portioner: 4 portioner

Ingredienser

 1 1/2 kg högrev eller märgpipa
 3 gula lökar
 2 morötter
 8 kryddpepparkorn
 1 lagerblad
 1 liter köttbuljong
2 msk vetemjöl
smör att steka i
salt och malen vitpeppar Gör så här1. Skala och tärna lök och morötter och skär köttet i 2 centimeter stora tärningar. 2. Krydda köttet med salt och peppar. Bryn det, lite i taget, i en stekpanna och lägg sedan över det i en gryta. Bryn lök och morötter i stekpannan och lägg ner dem i grytan. 3. Pudra över vetemjölet, slå på buljong och lägg i kryddpepparkorn och lagerblad. Koka grytan sakta i ca 1 timme eller tills köttet är mört. 


Vi hörs!


// Ankan


 
 
Veronika

Veronika

1 februari 2009 21:36

Se jätte gott ut!!!! Men vad är det som ligger under dom där två morötterna....ser ut att vara någonting runt :)

http://verransblogg.bloggagratis.se

 
Veronika

Veronika

1 februari 2009 21:38

{:V

http://hem.bredband.net/samced/smileys.htm

http://verransblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Stina

2 februari 2009 10:43

Herregud vad hungrig jag blev...klockan är bara 10:42....hur ska jag nu klara mig till lunch??!!
Förresten så provade jag dina kycklignrullar, smaskens! men jag fick ju över en burk cremefraiche och sambal så jag öste i det i köttfärs och det blev också jättegott ihop med hackad lök o grön paprika iblandat :)

 
Ankan

Ankan

2 februari 2009 22:56

under dom där TVÅ morötterna ha ha håller med dig det ser konstigt ut ser jag nu men det är bara kalopsbitar.

http://ankanochkakan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ankan - 18 juni 2009 23:25

Vill önska er alla en riktigt trevlig Midsommar. Tack snälla segsliten för ditt stöd, men jag tycker du kan slappna av lite  med tummar och tår, tävlingen håller på till sista oktober. Annars kommer du få det väldigt jobbigt, jag vill ju inte att din...

Av Ankan - 14 juni 2009 22:09

Här kommer ett litet inlägg fast jag har sommaruppehåll, ett litet gästspel kan man kalla det för. Fast om man tänker på vädret så är det ju höst och jag godkänner mig själv att skriva lite. Förra lördagen bar det av till Motala för att avverka förs...

Av Ankan - 28 maj 2009 21:48

Hej hej, jag har bestämt mig för att ta sommarlov från bloggandet. Jag hinner inte med det nu och om jag hoppas jag kommer tillbaka till hösten uppvilad och med stor inspiration igen, Ha en underbar sommar och var rädda om er!   Kram Ankan ...

Av Ankan - 19 maj 2009 22:31

Läste Tesstamentets blogg i går och skrattde högt åt hennes beskrivning på en moppefärd hon gjort. Jag kom då att tänka på min första och det kan hända att det var den sista moppefärd också. Jag och några kompisar hade cyklat från badplaten till kios...

Av Ankan - 18 maj 2009 21:46

I dag har jag vart på säljkurs på huvudkontoret i Stockholm, den var både bra och nyttig När kursen startade fick vi göra en kortare presentation av oss själva, vart vi kom ifrån och vad vi jobbade med. När jag presenterade mig sa kursledare- Jaha de...

Ovido - Quiz & Flashcards